6 sovietskych automobilových zázrakov


Socialistické vozidlá možno v mnohých ohľadoch za tými západnými častokrát zaostávali. Aj východný blok však vedel zostrojiť mašiny budiace rešpekt po celom svete. Pozrite si prehľad siedmich málo známych strojov.

Bývalý Zväz sovietskych socialistických republík bol, podobne ako dnešné Rusko či Bielorusko, známy výrobou extrémnych vozidiel, ktoré vydržali aj nepredstaviteľne tvrdé podmienky. Mnohé z nich boli doslova tankmi bez pásov, ktoré zastavilo len máločo. Drsné tereniaky mali rôzne účely, no vždy ich spájalo jedno – boli dielom sovietskych konštruktérov.

ZIL-135P (8×8)

V roku 1961 začali sovietski konštruktéri s vývojom netradičného stroja. ZIL-135P (8×8) je dodnes jedným z najväčších obojživelných vozidiel histórie. Prvý prototyp dostal krycie meno “Delfín”. Obrovský automobil vedel veľmi dobre plávať, poskytol dostatok miesta až pre 22 ľudí alebo náklad do hmotnosti 5 000 kg.

ZIL E167

Jedným z detí Studenej vojny je aj koncept ZIL E167. Svetlo sveta uzrel v roku 1963 a vznikol na objednávku Ministerstva ropného priemyslu ZSSR. Jeho účelom mal byť transport geológov do odľahlých častí krajiny, kde mali hľadať nové ložiská ropy či zemného plynu. USA však Sovietsky zväz v súvislosti s týmto vozidlom podozrievali z prípravy invázie do Ameriky cez Severný pól.  Monštruózny typ E167 mal šesticu kolies s priemerom 1,8 metra, ktoré roztáčali dva agregáty s celkovým výkonom 265 kW (360 k) a nezľakol sa ani snehových závejov či súvislých močiarov.

ZIL E167

ZIL sa vďaka mohutnému výkonu rozbehol až na rýchlosť 75 km/h. Prvá a tretia náprava boli riadené, prostredná pevná. Gigant ponúkol dostatok miesta pre 14 cestujúcich a podľa dobových záznamov išlo o vôbec najschopnejší off-road, aký kedy socialistická republika vyprodukovala. Ministerstvo si po úspešných skúškach objednalo dva kusy v produkčnej podobe, tie však z neznámych príčin nikdy neboli vyrobené.

NAMI 058S-862

Bežné automobily východného bloky za tými západnými často zaostávali, no na špeciálnych vozidlách si vládna garnitúra dala záležať. Dôkazom je prototyp 058S-862 12×12. Šestica hnaných náprav, pričom dve z nich sú súčasťou dlhočizného prívesu – to už je poriadne pokroková myšlienka, ktorá z tohto NAMI robí technický šperk.

Jediný koncept nastúpil na testovanie v roku 1966. Off-roadový “kamión” mal dĺžku 17,32 metra a pohotovostnú hmotnosť 25 500 kg. Počas testov sa podarilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť na úrovni 74 km/h. Vznetová jednotka s výkonom 235 kW (320 k) si pod záťažou na 100 kilometrov jazdy vypýtala bez problémov aj viac než 100 litrov nafty.


Like it? Share with your friends!

0
, 0 points

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

6 sovietskych automobilových zázrakov

1 / 2Next

log in

Become a part of our community!

reset password

Back to
log in
Choose A Format
Personality quiz
Trivia quiz
Poll
Story
List
Video
Audio
Image